In anderhalve maand van live event naar online beleving

KPN The Digital Dutch2020 goes digital

Hoe buig je in anderhalve maand een zakelijk live event in de jaarbeurs in Utrecht om naar een online uitzending die voldoet aan alle richtlijnen rondom het coronavirus? Steam en Fjuze kregen het voor elkaar en creëerden in opdracht van KPN: The Digital Dutch goes Digital. Geen webinar, geen video call maar een online beleving met duizenden bezoekers. Hoe? Project Director Esther Slob deelt haar ervaringen.

Meer dan 5.000 zakelijke klanten volgden de één uur durende uitzending die vanwege de coronacrisis in de toch al gehuurde lege jaarbeurs plaats vond. Het belang om digitaal verbonden te zijn, stond centraal. Een boodschap die nu nog veel relevanter was dan voor het corona tijdperk. Het werd een uur durende online uitzending die niet standaard was, maar voelde als een beleving zoals de bezoekers van The Digital Dutch in eerdere jaren gewend waren.

Esther Slob vertelt: “Allereerst moesten we het programma van het evenement rond krijgen. Toen we hoorden dat het niet in de normale, live vorm mogelijk was, zijn we direct gaan nadenken over een alternatief om The Digital Dutch digitaal toch doorgang te laten vinden. Best een uitdaging als de host de VS niet uit kan en je last-minute op zoek moet naar allerlei alternatieven. Tegelijkertijd hadden we alle leveranciers al, we hadden een locatie, we hadden de techniek geregeld. De content was af en de sprekers waren bevestigd. De uitdaging die we onszelf vooral ten doel hebben gesteld, is om de live beleving van The Digital Dutch door te vertalen naar de online uitzending die het nu werd. Het moest vooral geen passief webinar worden. Het moest alsnog een dynamisch digitaal event zijn met een decor, audio en speciale effecten, een echte online beleving.”

Online publiek en spreken op anderhalve meter afstand

Slob vervolgt: “De jaarbeurs bood uitkomst, door de ruimte die we daar hadden, konden we toch de interactieve show neerzetten met licht en video-effecten die we al bedacht hadden. Maar we hadden nog wel een paar andere uitdagingen. Geen publiek voor een evenement is heel gek. Dit hebben we opgelost door een deel van de online bezoekers op grote schermen te laten zien vanaf hun werkplek. Zo creëerden we toch het gevoel van een live event, zowel voor de bezoekers als de sprekers die het ook fijn vonden om voor een publiek te staan. Daarbij hadden we de anderhalve meter afstand die we overal moesten handhaven. Niet alleen tussen de crew maar ook voor de sprekers. Hoe handhaaf je dat? Uiteindelijk was alles op anderhalve meter ingericht. Iedereen had zijn eigen positie en werkplek met afstand, zowel voor als achter de schermen. Alles was echt tot in de puntjes voorbereid en we hebben een event neergezet waar we heel trots op zijn en waar we uit heel veel hoeken ontzettend mooie reacties op hebben gekregen.” Klaas Rohde, eigenaar van Fjuze, voegt daaraan toe: “The Digital Dutch goes Digital is een fusie geworden tussen een TV registratie en een live event. Je wordt door de video-effecten, het decor en het licht, als kijker meegenomen in de intense beleving van het event. Een event beleving van filmische kwaliteit, gecombineerd met interessante sprekers. Het zou zo op Netflix kunnen!”

Programma uitzending

De online uitzending is terug te kijken op www.kpn.com/TDD2020. De presentatie van The Digital Dutch goes Digital was in handen van online ondernemer Jim Stolze. Sprekers zijn onder meer Michiel Vos (journalist en Amerika-correspondent), Paul Iske (hoogleraar Open Innovatie en Business Venturing aan Maastricht University), ondernemer Vincent Reinders, Giel de Winter (oprichter van StukTV en creatief directeur Talpa Social), Commodore Elanor Boekholt-O’Sullivan (commandant Defensie Cyber Commando), customer relations expert Steven van Belleghem en wetenschapper Ashkan Fardost. Vanuit KPN spreken Marieke Snoep (Chief Business Market en lid van RvB), Joost Farwerck (CEO), Tom Poelhekken (CTO), Jacob Groote (EVP 5G) en Marcel van Oirschot (EVP KPN Security).

Digitaal wordt het nieuwe normaal

Overall boodschap van alle sprekers was dat digitaliseren ineens in de versnelling gaat op het moment dat je wel moet. En dat dat eigenlijk heel goed is, want plotseling blijkt Nederland ineens in staat om heel snel sprongen te zetten. Ondanks de afstand spreken mensen elkaar alsnog heel veel. Het vergt alleen aanpassingen, je moet op andere manier communiceren en contact hebben met je relaties en klanten. De boodschap die KPN daarbij graag wilde uitdragen was dat we elkaar moeten helpen en de kansen moeten pakken om vooruit te gaan in de digitalisering. Want dat belang van digitalisering is nu ineens veel groter geworden. Digitaal is het nieuwe normaal geworden.

Slob vervolgt: “In navolging van dit digitale evenement, verzorgen wij voor KPN eind mei een aantal webinars, waarin we ook de interactiviteit en de dynamiek van een live bijeenkomst nastreven. Maar ondanks de mogelijkheden die digitalisering biedt, hopen wij volgend jaar wel weer een fysiek live event neer te zetten zoals we dat eerder ook hebben gedaan. Er gaat niets boven live contact. Met alle digitale en online effecten die we maar kunnen inzetten uiteraard. Dat wel.”

Onno Gout

Client director