Steam 25 jaar

19-12-2019

Steam bestaat dit jaar 25 jaar. Eerder keken we al terug op de lessons learned in Employer Branding. Maar zo tegen het einde van het jaar, is het moment wat ons betreft ook rijp om terug te blikken op de persoonlijke lessons learned van oprichters Marco van Rookhuijzen en Hans Kroonen.

Steam bestaat dit jaar 25 jaar. Eerder keken we al terug op de lessons learned in Employer Branding. Maar zo tegen het einde van het jaar, is het moment wat ons betreft ook rijp om terug te blikken op de persoonlijke lessons learned van oprichters Marco van Rookhuijzen en Hans Kroonen.

25 jaar geleden begon het Steam avontuur bij De Bussy, een bureau gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en jaarlijks goed voor honderden pagina’s met personeelsadvertenties in de kranten. Wat direct ook aantoont hoe zeer het vak van arbeidsmarktcommunicatie veranderd is. Het was de tijd van een tientallen pagina’s tellende Volkskrant op zaterdag en de print editie van de Intermediair bestond nog.

Hans en Marco werkten samen bij De Bussy maar op een gegeven moment ontstond bij Marco het idee om samen met de creatief directeur Ed Visser voor zichzelf te beginnen. Er kwam een management buy-out en een aantal klanten ging mee. Inclusief Hans, hij werd ook aandeelhouder en partner.

Steam: energie en creativiteit

Marco: “We zochten een naam die voor energie stond en keken o.a. naar verschillende natuurverschijnselen zoals stoom. Stoom vonden we mooi, omdat het fundament water is wat met vuur kan veranderen in stoom. Stoom staat ook voor creativiteit en flexibiliteit. Steam was geboren.

Met de start van Steam werd strategisch en conceptueel denken belangrijker, de eerste stappen in Employer Branding. We bedachten strategieën voor onze opdrachtgevers en vertaalden die naar creatieve concepten. We begonnen in Amsterdam-Zuidoost, in een pand op drie hoog achter vlakbij het AMC, we zaten bij een lithograaf in het pand, wat handig was voor de personeelsadvertenties die we ook nog maakten. Later verhuisden we naar een andere plek in een nieuw pand daar in de buurt.

Opeens heb je het…

We werkten eerst veel voor de Rabobank en het AMC. En voor de Stichting Epilepsie in Nederland (SEIN). Hans: “Daar werken we trouwens nog steeds voor, al 25 jaar dus! De NS was ook een van de grotere klanten. Daar hebben we de legendarische campagne ‘Opeens heb je het, je wordt conducteur’ voor gemaakt die nu nog steeds heel veel mensen kennen. We hebben daar ook een Effie voor gewonnen.”

De Politie is alweer een tijd klant, daar maakt Steam prachtige campagnes voor en ook voor het Ministerie van Defensie werkt het bureau inmiddels acht jaar. Marco: “We zijn er medeverantwoordelijk voor dat er een behoorlijke instroom van nieuwe medewerkers op gang is gekomen. We zijn heel trots op de mooie campagnes die we voor Defensie hebben ontwikkeld en de resultaten die we ermee geboekt hebben.”

Ook werken we voor het UMC Utrecht, waarvoor Steam als een van de eerste ziekenhuizen in Nederland een werkgeversmerk heeft neergezet. In het begin was het daar niet georganiseerd als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie. Nu is het al 20 jaar een stabiel werkgeversmerk, terwijl de contactpersonen toch steeds wisselen en je die steeds opnieuw moet overtuigen van je meerwaarde als bureau.

Hans: “Het UMC Utrecht is een opdrachtgever waar we heel blij van worden. Wij krijgen hier altijd de vrijheid om ons te verdiepen in de organisatie. Dat is ook wat voor ons het allerbeste werkt in onze klantrelaties. Om een merk of organisatie te doorgronden, moet je de mensen en hun functies echt leren kennen. Om zoiets echt over te brengen, moet je je wel verdiepen. Klanten waarmee we het beste werken, zijn meestal de klanten waarbij je echt helemaal mee mag kijken achter de schermen. Zo stond ik al eens in de operatiekamer en de afdeling Neonatologie van het UMC Utrecht. Wat een prachtervaring!”

Een open bedrijfscultuur, maar dan ook echt open

Steam begon met 7 man en heeft nu 27 mensen vast in dienst en een flexibele schil van allerhande professionals op het gebied van copy, art, productie en fotografie.

Marco: “Het kantoor aan de Generaal de Vetterstraat in Amsterdam staat letterlijk en figuurlijk voor wie wij zijn. We hebben een open bedrijfscultuur en het bureau interieur is daarom ook open, er zijn praktisch geen wanden. Dat is wat we wilden. Het eerste pand waar we zaten had een klassieke inrichting met veel deuren, maar wij gebruikten de deuren simpelweg nooit. Deze locatie was dan ook precies wat we zochten.”

Als je een 9 tot 6 mentaliteit hebt, pas je bij Steam

Zo ademt Steam zijn eigen employer brand. Hans: “We willen open zijn, warm, creatief en drempelloos. Zo zijn we en het is mooi dat de ruimte die we vonden daar een prachtige basis voor bleek. Dat was een mooie natuurlijke beweging. We zijn lid van een internationaal netwerk Tribe Global. Het bestuur daarvan komt regelmatig over de vloer. Ze gebruiken ons vaak als voorbeeld. Ik hoor ze zeggen tegen andere bureaus: “Als je wilt weten hoe je een mooie bureaucultuur ontwikkelt en houdt, neem hier dan een voorbeeld aan. Dat vinden we echt bijzonder. Ons kantoor ademt een prettige en gezellige werksfeer.” Marco vult aan: “Er is veel vertrouwen en geen achter de ellenbogen cultuur. We lunchen altijd met zijn allen aan een grote tafel en wie op bezoek is, luncht mee. We werken hard voor onze klanten, zijn als de nood aan de man is altijd bereikbaar, maar we werken wel het liefst tussen 9 en 6. En we willen graag dat je daar buiten andere dingen doet. Privé dingen, die je gelukkig maken. We geloven niet in een overwerkcultuur. Wil je dat wel, dan pas je niet bij Steam.”

Steam heeft een 50/50 verdeling van vrouwen en mannen en diverse culturen in huis. Marco: “Dat is geen bewust beleid. We kijken altijd of mensen bij ons passen. Natuurlijk moeten ze goed zijn in hun vak, maar het moeten ook vooral, leuke, fijne, prettige mensen zijn. Ze moeten echt bij Steam passen. En dat pakt doorgaans verrassend goed uit. Slechts een aantal mensen is weggegaan en sommigen kwamen daar later op terug. Ze kwamen dan tot de conclusie dat het gras ergens anders echt niet groener was.”

Marco: “Een gezin draait het lekkerste als de ouders het goed met elkaar vinden. We hebben heel bewust voor elkaar gekozen. Met zijn drieën aan de top in een prettige werkomgeving. Creatief Directeur Maarten is ook partner bij Steam.” Hans vult aan: Er zijn ook geen heftige meningsverschillen. Het gaat allemaal heel smooth. Als er wel eens een onvertogen woord valt, kijkt iedereen daarvan op. Zo gaan we simpelweg niet met elkaar om.”

Wil je onze lessons learned in Employer Branding ook tot je nemen? Bekijk ze hier!

Steam en Talmark bundelen krachten in employer branding

Check article

Managing director

Marco van Rookhuijzen

Client director