Employer Branding voor ambitieuze werkgevers

Blog

Gezelligheid kent geen tijd (tot de deadline dichterbij komt)

Waarom Facebook en WhatsApp checken op werk zo belangrijk lijkt

Even een bakkie koffie halen en een kort praatje maken, snel nog wat whatsappjes sturen en toch nog maar een keer op de refreshknop op Facebook klikken. Al die dingen lijken vaak aantrekkelijker om te doen dan het wegwerken van de stapel papieren die op je bureau ligt. Ondanks dat je weet dat de stapel steeds groter zal worden met als gevolg een boze baas of klant, lijkt het soms onmogelijk om de verleiding van het verdoen van tijd op kantoor te weerstaan.

Procrastinatie

Klinkt als een goed woord voor galgje, maar in feite is procrastinatie niets meer dan een mooi woord voor uitstelgedrag. Iedereen heeft er last van, de één wat meer dan de ander, en het zorgt bij zowel jezelf als je baas af en toe voor kopzorgen. In de psychologie wordt veel onderzoek gedaan naar procrastinatie. Er is weinig overeenstemming over een goed theoretisch model dat dit fenomeen goed kan verklaren, maar de heren Steel en König zijn hier met hun Temporal Motivation Theory (TMT) toch aardig in geslaagd.

Hoe onze motivatie gevormd wordt

De TMT is een formule die de motivatie voor het uitvoeren van een taak beschrijft. Deze formule ziet er als volgt uit:

Dit vraagt om uitleg!

De uitkomst van de formule is dus motivatie. Deze motivatie is afhankelijk van verwachting, waarde, impulsiviteit en vertraging. Verwachting is de kans op het succesvol afronden van een taak en het geloof daarin. Waarde is de waarde die je hecht aan het succesvol afronden van een taak: hoe leuk vind je het om de taak te doen? Impulsiviteit is de persoonlijke gevoeligheid om verleidingen niet te kunnen weerstaan (bijvoorbeeld je concentratievermogen en gebrek aan zelfcontrole). Vertraging is de tijd die het duurt om succes te behalen: waar ligt de deadline?

Simpel gezegd: een hoge verwachting en waarde gecombineerd met een lage impulsiviteit en vertraging zorgt voor een grote motivatie en vice versa.

Tijd is een fundamentele factor in deze formule. Volgens deze theorie heeft een naderende deadline een exponentieel effect op de motivatie voor een taak. Dus zodra de tijd begint te dringen neemt de motivatie voor het uitvoeren van een taak enorm toe.

Een voorbeeldje

Stel, je zit op kantoor en je moet aan een opdracht werken die over een maand af moet, maar je kunt er ook voor kiezen om te kletsen met je collega’s. Kletsen met collega’s levert 100% zeker resultaat op (verwachting) en je vindt het erg leuk om te doen (waarde). Daarnaast duurt het bij kletsen niet een maand voordat je resultaat van het kletsen ziet (vertraging).

De andere optie is de opdracht. Die opdracht hoeft pas over een maand af te zijn (vertraging), je ziet eigenlijk niet echt in of je de kennis in huis hebt om de opdracht succesvol af te ronden (verwachting), maar je vindt het wel heel erg belangrijk voor je werk dat je deze opdracht goed afrondt (waarde).

Stel we gooien deze twee opties in de formule. Hoogstwaarschijnlijk komt kletsen met je collega’s dan als winnaar uit de bus. Maar als we het aspect van tijd meenemen en eens kijken wat er gebeurt als de deadline dichterbij komt, dan verandert het verhaal volgens de TMT.

Om het wat makkelijker te maken zie je hier de twee opties en hoe de motivatie voor beide opties verandert door de tijd.

Zoals je ziet is de motivatie om te gaan kletsen lange tijd favoriet, maar zodra de deadline dichterbij komt verandert dit drastisch.

Het is inmiddels duidelijk dat kletsen met collega’s, het checken van je Facebook of het sturen van whatsappjes vaak de voorkeur krijgt op een doodnormale dag op kantoor. Hoe kun je er voor zorgen dat je wat vaker de refresh knop met rust laat en je wat meer op die stapel werk focust?

Tijd is de sleutel!

Deadlines spelen dus een essentiële rol in de formule. Hoe leuk kletsen met je collega’s iedere dag weer is, zodra een deadline van een opdracht waar je niet direct heel veel zin in had dichterbij komt, zal de kans groot zijn dat je toch overstag gaat.

Tijd is dan ook je beste vriend als het om bestrijden van procrastinatie gaat. Laat tijd in je voordeel werken door deadlines naar voren te halen. Hak grote opdrachten in behapbare, korte periodes en laat deze nieuwe deadlines bij uitstek door anderen geformuleerd en gecontroleerd worden. Uit een studie van de Amerikaanse psychologen Dan Ariely en Klaus Wertenbroch blijkt namelijk dat deadlines het beste werken wanneer ze door anderen worden opgelegd.

Vraag dus eens aan je leidinggevende of hij data met je afspreekt waarop je delen van je taak afkrijgt. Alsnog zal de verleiding er zijn om andere dingen tussendoor te doen, maar de naderende deadline zal ervoor zorgen dat je concentratie en de focus op je werk stukken beter zal worden. 

 
Meest recente artikelen
grid Naar het overzicht