Arbeidsmarktcommunicatie voor ambitieuze werkgevers

Blog

Gezocht: eenheidsworsten

Waarom jargon psychologisch selecterend werkt

Volgens VICE slaan hogescholen en universiteiten de plank volledig mis als het gaat om de werving van studenten. Zij zouden studenten op een belachelijke manier aanspreken en alle opleidingen veel te simplistisch en nietszeggend proberen te verkopen. Alle studies lijken hierdoor op elkaar, waardoor het maken van een keuze lastig wordt.

VICE legt in dit artikel precies de vinger op de zere plek. Opleidingen als eenheidsworst verkopen en alle toekomstige studenten over één kam scheren werkt natuurlijk averechts als je juist een selectieve groep gemotiveerde studenten wilt bereiken.

De psychologie leert ons namelijk dat het een beter idee is om studies te omschrijven met behulp van vakspecifieke termen, oftewel jargon.

Wat de boer niet kan uitspreken, dat vreet hij niet

De psychologen Hyunjin Song en Norbert Schwarz deden een aantal jaren geleden onderzoek naar het effect van moeilijk uitspreekbare namen op het inschatten van risico. Zo lieten zij bijvoorbeeld zien dat bij achtbanen met lastig uit te spreken namen de kans op misselijkheid hoger werd ingeschat en de achtbaan als spannender werd gezien.

Dit had volgens Song en Schwarz met twee dingen te maken: familiarity en processing fluency. Hiermee bedoelden ze dat de mate waarin je bekend bent met het woord (familiarity), bepaalt hoe makkelijk je brein deze informatie kan verwerken (processing fluency). Hoe makkelijker je brein iets kan opnemen, hoe lager je brein het risico inschat en hoe minder obstakels je ziet om ergens voor te kiezen. Daarnaast wordt gemakkelijke verwerking van informatie (hoge processing fluency) gezien als positief en gaat dit gepaard met positieve emotionele gevoelens.

In dezelfde studie lieten Song en Schwarz nietsvermoedende participanten een menukaart met daarop verschillende gerechten zien. Er stonden een aantal gerechten tussen met zeer lastig uitspreekbare namen. Ook hier bleek dat deze lastige gerechten als schadelijker en riskanter werden gezien dan de makkelijk uit te spreken gerechten. Blijkbaar moet er dus een kleine aanpassing in het oude gezegde gemaakt worden: Wat de boer niet kan uitspreken, dat vreet hij niet.

Wat betekent dit voor arbeidsmarktcommunicatie?

Een moeilijk woord kan dus onbewust de denkwijze en het gedrag van mensen beïnvloeden. In de arbeidsmarktcommunicatie is dit, net als bij de werving van studenten, niet anders.

Bedrijven willen dat de juiste mensen reageren op hun vacatures. Als er bij iedere baan dezelfde omschrijving staat, voelen misschien wel veel mensen zich aangesproken omdat de baanomschrijving voor het brein makkelijk te verwerken is, maar zo worden er ook mensen aangesproken die helemaal niet geschikt zijn voor die functie.

Door in de externe communicatie juist specifieke vaktermen te gebruiken die passen binnen het werkveld laat je niet alleen zien dat je als bedrijf verstand van zaken hebt en je doelgroep kent, maar zorg je er dus ook voor dat geschikte mensen zich psychologisch geneigd zullen voelen om te reageren, terwijl de ongeschikte kandidaten liever even verder zoeken.

 
Meest recente artikelen
grid Naar het overzicht