Employer Branding voor ambitieuze werkgevers

Blog

Gluren bij de buren

Wat employability medewerkers en organisaties oplevert.

“Japanse workaholics krijgen verplichte vakantie.” Zo kopt de Volkskrant twee weken geleden. In Japan heerst een dusdanige overuurcultuur dat er een speciale term in het leven is geroepen: 'karoshi'. Dit betekent zoiets als “dood door overwerk”. Er vallen daar in het Verre Oosten jaarlijks maar liefst 200 karoshi-doden. Nou moest ik bij het lezen van dit artikel direct denken aan een veelgehoorde HR-term: employability. Niet dat ik wil zeggen dat er een causaal verband bestaat met karoshi, maar ze hebben wel degelijk met elkaar te maken. Wat is die link precies? Wat wordt er nou eigenlijk bedoeld met employability? En wat heb je er aan?

Duurzame inzetbaarheid. Mobiliteit. Reorganiseren. Allemaal employability. Maar, de gedachte over employability is vaak negatief. Iets wat moet. Getver, we moeten weer in beweging komen jongens. Niet echt leuk dus. Maar nu robots aan de bedden van onze ouderen staan, er wordt gefilosofeerd over de 4-urige-werkweek en velen zich afvragen of hun onderneming over vijf jaar nog wel bestaat, zullen we ons er toch mee bezig moeten houden. En wat te denken van lifetime employment? Dat bestaat toch allang niet meer? Een baan is een project. Een onderdeel van de carrière die je zelf regisseert. Van lifetime employment naar lifetime employability dus.

Enjoy employability

Employability klinkt dus als een noodzaak. Maar kunnen we niet anders over employability denken? Kunnen we ons niet richten op wat investeren in employability je oplevert als persoon én als organisatie? Kunnen we er niet iets leuks van maken?

Ja. Dat kunnen we zeker.

Kansen in plaats van beren op de weg

Waarom is het leuk om te investeren in je persoonlijke inzetbaarheid? Ik baseer me in dit geval op een artikel van wetenschapper Fugate en zijn collega’s die stellen dat employability een werkspecifiek aanpassingsvermogen is dat werknemers in staat stelt om carrière mogelijkheden te signaleren en te realiseren”. Oké, een aanpassingsvermogen dus. Maar wat levert dat dan op?

Allereerst blijkt uit ditzelfde artikel dat een hoge mate van employability correleert met meer tevredenheid met je werk, mede doordat angst en onzekerheid over het werk afnemen. Employable medewerkers ervaren bovendien persoonlijke controle, waardoor ze veel beter om kunnen gaan met veranderingen in de organisatie en meer geneigd zijn te kijken naar alternatieve kansen. Als employable werknemer sta je dus steviger in je schoenen, ga je met een grotere glimlach naar je werk en zie je kansen in plaats van beren op de weg.

Collega’s helpen zoeken naar een andere baan

Het is dus duidelijk dat employability je persoonlijk verder brengt. Maar wat heeft een organisatie daar aan? Waarom zou HR investeren in employability?

Om te beginnen omdat het effect heeft op de sociale verhoudingen tussen collega’s. Mobiliteit tussen verschillende takken van de organisatie bevordert contact, zorgt voor een ‘wij-gevoel’. Collega’s die met elkaar meedoen voorkomen conflicten op de werkvloer. Lees een uitgebreidere uitleg hiervan in mijn vorige blog Frictie op de werkvloer. Daarnaast krijgt de creativiteit en innovatie binnen de organisatie een boost. Het bevorderen van in- door- en uitstroom van personeel zorgt namelijk voor een ‘refresh rate’ waardoor de organisatie blijvend wordt gevoed met nieuwe krachten en ideeën. Dat kan dus zelfs betekenen dat je medewerkers helpt zoeken naar een andere baan. Het is als een voetbalteam dat oneindig verse spelers in het veld kan brengen. Dikke kans dat die wedstrijd wordt gewonnen.

Employability verbetert dus de werksfeer. Zorgt voor tevreden collega’s. En maakt een organisatie inventiever en creatiever. Dus ik zou zeggen: investeer in employability. Niet omdat het moet, maar omdat iedereen er de vruchten van plukt.

 

 
Meest recente artikelen
grid Naar het overzicht