Arbeidsmarktcommunicatie voor ambitieuze werkgevers

Blog

Verleid door de McNudge

Waarom je dingen aanschaft die je niet van plan was

Gisteren plofte mijn huisgenoot heftig kauwend op zijn tweede McKroket naast mij op de bank. Hij had honger gekregen en was naar de Mac gelopen die zich op een steenworp afstand van mijn huis bevindt. Daar aangekomen zag hij een groot reclamebord met daarop de tekst: "Nu 2 McKroket voor maar €5,30!". Mijn huisgenoot was in eerste instantie van plan om maar één burger te gaan verorberen, maar deze aanbieding kon hij niet aan zich voorbij laten gaan, zo vertelde hij toen hij thuiskwam. Een tweede huisgenoot, een fervent McDonalds-bezoeker, hoorde ons gesprek en schreeuwde vanaf zijn kamer: "Huh, maar één McKroket is toch ook gewoon €2,65?".

Een snelle zoekactie wees uit dat huisgenoot nummer II inderdaad gelijk had en dat waar McDonalds mee adverteerde dus helemaal geen aanbieding was. Waarom was mijn huisgenoot dan toch overstag gegaan?

Nudging

Wat hier was gebeurd, is wat in de gedragseconomie ook wel nudging wordt genoemd. Het idee van nudging is dat je niet aan mensen moet trekken om ze over te halen om iets te doen, maar dat je ze slechts een duwtje in de juiste richting moet geven. Dit kan worden gedaan door kleine veranderingen in de omgeving aan te brengen waardoor de keuze voor een bepaalde optie logischer, beter en/of slimmer lijkt.

Duwen, niet trekken

In de reclamewereld is het echter heel gebruikelijk om de keuze die iemand heeft voor verschillende opties uit te schakelen en maar één keuze te verheerlijken. We nemen als voorbeeld een scheermesje, de RazorX III. "Koop nu de nieuwe RazorX III, want er is nog nooit een scheermesje geweest dat zo goed werkte als deze". Mogelijke andere scheermesjes worden zo afgedaan als niet-werkend en daarom als slechte keuze. Er wordt dus aan de consument 'getrokken' om de RazorX III te kopen.

Een zogenaamde 'nudge' werkt anders. Bij een nudge wordt de consument juist wel keuzevrijheid geboden. Mijn huisgenoot had natuurlijk de keuze om gewoon één McKroket te kopen in plaats van twee, maar puur door de keuze voor twee stuks over te laten komen als een aanbieding zorgde ervoor dat hij automatisch koos voor twee stuks terwijl hij dat niet van plan was. En hij was nog blij met zijn keuze ook!

Kassa!

Nudging is vooral populair bij het ontwikkelen en invoeren van beleidsbepalingen. Een bedrijf dat zijn personeel milieubewuster wil laten functioneren of een overheid die ervoor wil zorgen dat meer mensen donor worden maakt dankbaar gebruik van deze techniek. En, zo werd mij gisteren duidelijk, bewijst McDonalds dat een nudge ook kan dienen als een uiterst effectieve marketingtechniek.

Toen mijn huisgenoot de McDonalds binnenwandelde was zijn brein gefixeerd op eten. McDonalds speelde hier slim op in. Door een kleine aanpassing te maken in de omgeving (het plaatsen van het reclamebord met de zogenaamde aanbieding) hebben zij mijn huisgenoot onbewust overgehaald om een twee keer zo grote uitgave te doen als hij eigenlijk van plan was. Een klein duwtje in de goede richting was hiervoor voldoende. 

 
Meest recente artikelen
grid Naar het overzicht