Steam bestaat dit jaar 29 jaar en Mariska van den Belt, onze Directeur Client Services, is er al meer dan de helft bij. Ze startte 15 jaar geleden bij Steam als Project Manager, waarna ze Client Director werd en uiteindelijk bijna twee jaar geleden als DCS onderdeel werd van onze directie. Ze heeft Steam de afgelopen jaren zien groeien, in 2021 bundelden we onze krachten met Talmark. Mariska vertelt wat haar rol is binnen Steam, wat werken bij ons zo bijzonder maakt, maar ook over de toekomstplannen van het bureau. “Exemplarisch voor Steam is dat er binnen de organisatie heel veel ruimte en mogelijkheid is om door te groeien. Dat doet Steam zelf ook. Samen met Talmark werken we aan de groei van ons bureau binnen het mooiste specialisme dat er is: employer branding.”
Als Directeur Client Services is Mariska verantwoordelijk voor alle Client Directors binnen Steam. Ze is dagelijks bezig met onder andere klanttevredenheid, new business en strategie voor klanten op lange termijn. “Een hele mooie rol, vooral omdat we nu samen met Talmark aan het bouwen zijn aan onze bureaugroep. Talmark is twee jaar geleden onderdeel geworden van Steam omdat we een groeiende behoefte in de markt zagen voor een integrale aanpak van employer branding en online recruitment. Wij als creatief merkbureau en Talmark als digital agency vullen elkaar daarin heel mooi aan,” vertelt Mariska. De bureaus voeren nu nog hun eigen merknaam, maar zullen nog dit jaar verdergaan onder SteamTalmark. Een transitie waar Mariska als Directeur Client Services nauw bij betrokken is. “Met Talmark erbij hebben we nu 50 medewerkers die werken op twee locaties: Amsterdam en Utrecht. Het is onze uitdaging om deze twee vestigingen optimaal samen te laten werken. Daar hebben we al enorme stappen in gemaakt, en hier gaan we de komende tijd nog verder aan werken.”
Integrale oplossingen in een uitdagende markt
Juist in deze tijd merkt Mariska dat het bundelen van krachten tussen Steam en Talmark belangrijk is. “We hebben te maken met een uitdagende markt, de arbeidsmarkt is krapper dan ooit en daarmee is employer branding dus ook belangrijker dan ooit. Dat biedt voor ons als bureaugroep veel kansen. SteamTalmark biedt integrale oplossingen: van strategische personeelsplanning en campagnevoering, tot en met de realisatie van recruitmentsites en de koppeling met recruitment-systemen. We kunnen voor elke structurele en urgente wervingsvraag een passende strategie en oplossing bieden.”
Die passende strategie is juist in deze markt heel belangrijk, volgens Mariska. “Door de huidige krappe arbeidsmarkt ligt er veel druk op directe werving. Maar met employer branding zaai je, en met werving oogst je. Die twee zijn samen een systeem wat in balans moet zijn. Hoe krapper de arbeidsmarkt, hoe meer klanten neigen naar harder drukken op de werving. Maar dat gaat soms ten koste van het neerzetten van een werkgeversmerk. Terwijl, als je eerst zorgt dat je werkgeversmerk op orde is, dan wordt het werven makkelijker. Wij prediken die integrale aanpak, die we als SteamTalmark optimaal kunnen bieden.”
Het geheim van het succes
Volgens Mariska ligt het geheim van het succes van SteamTalmark aan meerdere dingen. “Het zit onder meer in onze teamsamenstelling. De mensen die hier werken, zowel in Utrecht als in Amsterdam, hebben veel met elkaar gemeen en daar letten we ook altijd op. Wij willen dat iedereen zich veilig, op z’n gemak en op z’n plek voelt. Bovendien is SteamTalmark geen onderdeel van een grote bureauketen. We zijn een onafhankelijk bureau, wat ervoor zorgt dat we autonome beslissingen kunnen maken. Dit is belangrijk, geeft Mariska aan, omdat SteamTalmark veel waarde hecht aan een goede werk-privébalans. “Hard werken is inherent aan ons vak dat veel deadlines kent, maar het blijft bij ons binnen de normale grenzen. Wij kunnen zelf de overweging maken om bepaalde new business pitches wel of niet te doen of om wel of niet voor bepaalde klanten te werken. Dat gaat soms misschien ten koste van winstoptimalisatie, maar met elkaar hebben we besloten dat wij een goede werk-privébalans ook heel belangrijk vinden. En daar handelen we naar.”
Mariska is er trots op dat er binnen SteamTalmark veel ruimte is voor ontwikkeling en leren. “Wij zijn een bureau dat dit erg belangrijk vindt. We bieden mensen een stimulerende omgeving en moedigen ze aan om kansen te zien en deze ook te pakken. Maar we hebben ook collega’s die hier al jaren op één functie werken. Voor allebei is ruimte. En het mooie is dat onze klanten regelmatig veranderen, dus ook met 25 jaar dezelfde functie doe je nooit lang hetzelfde werk.”
Werken voor Defensie
Naast haar werkzaamheden binnen de directie is Mariska ook nog ‘gewoon’ betrokken bij lopende projecten. Zo speelt ze een grote rol in het account voor Defensie. En dat is ook direct waar ze dagelijks enorm veel energie uit haalt. “We werken al 10 jaar voor Defensie. In die jaren is de arbeidsmarkt, het medialandschap en de wervingsdoelgroep veranderd. Maar ook de behoefte van Defensie veranderde met veel vraag naar ondersteunende (niet militaire) functies. Voor ons dus een mooie uitdaging om een aansluitende campagne te creëren. In 2022 ontwikkelden we daarom het nieuwe campagnethema, Generatie D, waarin we een breed publiek aanspreken. We richten ons in het bijzonder op jongeren die misschien nooit aan een baan bij de krijgsmacht zouden denken. In de campagne laten we zien dat Defensie een geweldige plek is om talenten te ontwikkelen en vaardigheden op te doen die nergens anders zijn te leren. Binnen dit campagnethema blijven we doorontwikkelen en diepen we het concept verder uit met specifieke deelcampagnes.”
Uitdagingen binnen een directierol
Uitdagingen zijn er als Directeur Client Services natuurlijk ook. Nu Mariska lid is van de directie is het mede haar taak om ervoor te zorgen dat SteamTalmark voor iedereen een fijne werkplek is. “Ik haal veel voldoening uit mijn directierol en ik vind het enorm interessant om met onze organisatie bezig te zijn. Dat gaat wel met verschillende uitdagingen gepaard. We zijn bijvoorbeeld hard bezig om SteamTalmark de organisatie te houden die net zo leuk is als 15 jaar geleden, terwijl die behoorlijk gegroeid is. Ook is het een uitdaging om een bureau te zijn dat met zijn tijd meegaat, en natuurlijk ook om SteamTalmark weer opnieuw vorm te geven na corona. Hoe krijgen we diezelfde saamhorigheid terug, en houden we tegelijkertijd rekening met collega’s die graag thuis werken? We willen een leuke, veilige, inspirerende organisatie zijn waar mensen lang blijven werken. Voor mij geldt in ieder geval dat ik het na 15 jaar nog altijd geweldig vind om bij SteamTalmark te horen, en ik ben trots dat ik met mijn directierol een bijdrage lever aan de toekomst van dit fantastische bureau.”